Questions and Answers

13 maart 2023

Vragen rondom de aflevering van de appartementen

Hoe gaat de oplevering plaatsvinden en met wie? Komt er een opleveringsdocument waarop de eventuele actie- of herstelpunten komen te staan?

Wij nodigen elke koper uit om voorafgaand aan de levering bij de notaris het appartement samen met ons te inspecteren, maar dit bezoek is niet noodzakelijk. Alle appartementen worden ook door ons zelf gecontroleerd op gebreken en alle garanties blijven in stand.

Eventuele bevindingen worden opgeschreven, waarop de aannemer een termijn van 4 weken krijgt om deze op te lossen.

Wat is de hersteltermijn? Moet de eigenaar daarvoor in Spanje zijn?

Normaal gesproken is de termijn 4 weken. De eigenaar hoeft niet in Spanje te zijn maar u bent uiteraard welkom.

Blijft er van de koopsom een bedrag in depot?

Nee, in Spanje is er geen depot gebruikelijk.

Zit er garantie op de installaties?

Uiteraard zijn er de gebruikelijke garanties op alle installaties. Na de eigendomsoverdracht worden er meerdere documenten, waaronder een brochure vanuit de architect over het gebouw beschikbaar gesteld.

Wie behandelt de after-sales problemen? Is er een aanspreekpunt/coördinator?

Michael Rijnhart is de operationeel manager van Hacienda el Sueño en zorgt ervoor dat after-sales problemen door de juiste personen worden opgelost.

Vragen VVE

Wat is de vve bijdrage per maand?

De bijdrage aan de vve is ca. 225 per maand. In de toekomst kunnen de leden van elke vve gezamenlijke besluiten nemen om de bijdrage zo nodig aan te passen.

Hoe is deze bepaald?

De bijdrage wordt op basis van Spaanse wetgeving berekend aan de hand van de grootte van het appartement (en terrassen). Het externe bedrijf wat de administratie van de vve’s voert bepaalt komende weken de exacte bedragen aan de hand van de laatste prijsopgaven (van bijvoorbeeld het verplichte jaarlijkse onderhoud van de liften).

Is de vve al opgericht?

Voordat de appartementen worden overgedragen is de vve opgericht en administratief ingericht door een professioneel bedrijf. De administratie wordt door een extern bedrijf gevoerd. In de koopovereenkomsten is de verkoper gemachtigd om dit – tot de eigendomsoverdracht – in te regelen.

Hoe is het stemrecht geregeld? Hoe vaak vindt vergadering plaats?

Alleen de eigenaren gezamenlijk zijn stemgerechtigd. Er is tenminste één algemene vergadering per jaar. Afhankelijk van de te nemen besluiten is soms eenparigheid nodig (voor het wijzigen van de statuten), soms 3/5 (voor het wijzigen van onderhoud) en verder volgens de regels in de Spaanse wet voor appartementsrechten.

Heeft ieder gebouw een eigen VVE? Hoe wordt het bestuur gevormd?

Elk gebouw heeft een eigen administratie. De gebouwen gezamenlijk vormen een zgn. macro-vve.

Komen kosten voor behoud zwembad, fitness apparatuur, verwarming en onderhoud zwembad voor rekening vve?

Nee, deze voorzieningen behoren niet tot het gemeenschappelijke eigendom. De macro-vve heeft een langdurige overeenkomst voor het gebruiken van de algemene voorzieningen waaronder het zwembad en voor het onderhouden van algemene ruimten en groenvoorzieningen.

Voor wiens rekening komen kosten electra en water verbruik restaurant?

Dit komt voor rekening van de eigenaar cq exploitant van het restaurant.

Wordt het tuinonderhoud door vaste mensen gedaan?

Het tuinonderhoud voor de appartementen wordt verzorgd door de vve, het algemene groen wordt onderhouden via de hiervoor genoemde langdurige overeenkomst.

Verhuur

Hoe werkt de verhuurkoppeling?

De verhuur van appartementen is ondergebracht in ons ‘digitale planbord’ Tommy. Tommy heeft rechtstreekse aansluitingen met touroperators.

Het is ook mogelijk rechtstreeks te boeken via de website www.haciendaelsueno.nl.

Er is een rechtstreekse koppeling met elk appartement beschikbaar voor de eigenaren die zelf hun eigendom willen promoten, bijvoorbeeld op een eigen website of elders. Deze wordt na eigendomsoverdracht inzichtelijk en bruikbaar voor de eigenaar.

Hoe gaat het met de opbrengst? Wat zijn de kosten? Hoe en wanneer wordt de opbrengst uitgekeerd?

Er zijn 3 mogelijkheden om huurders te werven; via Hacienda el Sueño (vergoeding 25%), via de eigenaar zelf (vergoeding 20%) of via een touroperator (vergoeding 30%).

Elke maand staat er in de omgeving van de eigenaar in Tommy een afrekening klaar. Normaal gesproken, afhankelijk van of de afrekening van de touroperators tijdig binnen is, wordt de afrekening binnen 14 dagen uitbetaald.

Met welke touroperators wordt samengewerkt?

Er zijn aansluitingen met meerdere touroperators, waaronder Roompot (NL), Bungalowspecials, De Jong Intratours en een hele serie kleinere lokale reisbureaus. Er volgen nog een serie plaatselijke aanbieders zoals Booking.com.

Hoe wordt eigen gebruik verwerkt in de verhuur?

Via de ‘eigen omgeving’ in Tommy kan een eigenaar het appartement naar wens reserveren voor bijvoorbeeld eigen gebruik of onderhoud.

Een belangrijk onderdeel van het programma Tommy is het omzetverdeelsyteem. Automatisch worden de binnenkomende boekingen zo gelijkmatig als mogelijk verdeeld binnen de verschillende objecttypen. Het minst verhuurde appartement krijgt automatisch als eerste een boeking. Boekingen voor eigen gebruik tellen ook mee, maar voor een beperkt percentage. Voor boekingen van eigen verblijf gedaan tot 21 dagen voor aankomst weegt 75% van de verblijfskosten mee voor de omzettelling en voor boekingen gemaakt tussen 3-21 dagen voor aankomst telt de omzet voor 50% mee, binnen 3 dagen voor aankomst telt de omzet niet mee in de omzetverdeling.

Hoe werken de flexibele huurprijzen en hoe volgen deze de markt?

Doordat de markt transparant is en de meeste huurders mondiaal digitaal boeken via boekingspagina’s, dicteert de markt ook (grotendeels) de huurprijzen. Ook Hacienda el Sueño hanteert daarom flexibele huurprijzen. Aan de hand van de marktwerking worden de prijzen wekelijks aangepast op vraag en aanbod.

Hoe werken de ‘hotelservices’ en voor wie geldt dit?

Vakantieverhuur is in Spanje vrijgesteld van BTW, tenzij er zgn. ‘hotelservices’ worden verleend. Er zijn eigenaren die met BTW willen verhuren, zodat zij de BTW over de aankoop bij de belastingdienst kunnen verrekenen.

De hotelservices worden door een extern bedrijf uitgevoerd en periodiek in rekening gebracht. Wij verwachten dat de kosten zo’n 15 euro per verhuurde week zullen bedragen.     
     

Schoonmaak/Wasserij

Na elk gebruik wordt het appartement gecontroleerd en schoongemaakt door een extern bedrijf. Wat zijn de kosten hiervan?

De uiteindelijke schoonmaakkosten zijn nog niet definitief bepaald, maar wel ingeschat op basis van een aantal experimenten. Er zal uiteindelijk een prijs per schoonmaak per soort appartement zijn. De kosten worden in rekening gebracht bij de huurders.

Ook voor de niet verhurende eigenaren kunnen wij zorgen voor een schoon en verzorgd appartement.

Is de schoonmaak onderdeel van de huurtarieven?

De schoonmaak en controle wordt betaald door de gebruiker en is geen onderdeel van de huurprijs. Ook bij gebruik door de verhurende eigenaar zelf is er een (verplichte) eindschoonmaak, zodat het appartement weer 100% gereed is voor de huurders.

Is het wassen van beddengoed en handdoeken onderdeel van de huurtarieven?

Ook dit wordt betaald door de huurder en deze krijgt van ons eveneens wat persoonlijke items.

Wifi Internet NL-Ziet

Zijn deze kosten opgenomen in de vve bijdrage? 

Internet en de maandelijkse kosten voor NLZiet met alle Nederlandse zenders is niet in de vve bijdrage opgenomen. De kosten voor internet zijn in Spanje ca. 25 euro per maand, de kosten voor NLZiet ca. 8 euro. Binnen de vve proberen wij de kosten voor internet terug te brengen naar 15 euro. Verdere informatie volgt nog.

Is internet en NLZiet verplicht?

Ja, huurders verwachten een snel internet en Nederlandse kanalen zien wij als een toegevoegde waarde en worden onderdeel van onze marketing.

Verzekering Inboedel

De opstalverzekering is opgenomen in vve bijdrage. Is er nog een inboedelverzekering nodig?

Het casco van de gebouwen en algemene ruimten zijn verzekerd via de vve. De inboedel, waar in Spanje ook de keuken, de badkamer en binnenwanden bij behoren, kan desgewenst door de eigenaar zelf verzekerd worden.

Wie kan dit voor ons regelen?

Wij beschikken al over voorstellen voor een aantal appartementen, via Insurence Masters waar Nederlands gesproken wordt.

Veiligheid/Bewaking

Is er bewaking aanwezig?

Er is een camera system wat wij momenteel verder uitbreiden en totdat de appartementen in gebruik komen werken wij samen met een bewakingsbedrijf.

Restaurant

Wat zijn de openingstijden?

Richard Davies is de manager van Vista Lago. Hij beoogt tevens een regionale functie, waarmee het mogelijk wordt het restaurant het gehele jaar door geopend te houden. Vanaf mei t/m oktober wordt een 7-daagse opening beoogd. De exacte openingstijden zullen deels een uitkomst zijn van de try-outs. Daarbij wordt ook rekening gehouden met ontbijt, aankomst van gasten, vakantieperioden en vakantiedagen.

Zijn er voordelen voor eigenaar en/of huurders?

Uiteraard! Richard, de restaurantmanager, hecht hieraan.

Shuttleservice

Is er een shuttle service beschikbaar?

Wij proberen In het eerste volle seizoen een pendeldienst naar/van een strand op te zetten, op basis van behoeften. Echter er zijn ontelbare leuke bestemming in de regio van Hacienda el Sueño, waardoor het gebruik van de App van Uber erg aan te bevelen is vanwege de snelheid, accuraatheid en beperkte en heldere kosten.

Praktische informatie en noodnummers

Waar vinden de eigenaren en huurders praktische informatie?

Inmiddels is de eerste versie van onze eigen Hacienda el Sueño App beschikbaar in de App store van Android én iOS (voor Android zoek naar ‘Haciende al Sueño’, of klik hierVoor iOS zoek naar ‘De Recreatie App’ en kies in de app ‘Hacienda el Sueño’, of klik hier).

Niet alleen is de app de ultieme reisgids voor je verblijf in Mijas, het is ook je handleiding voor alle praktische zaken. De app wordt wekelijks nog aangevuld en alle suggesties zijn welkom.

Elke huurder wordt eveneens geprikkeld om de app te gaan gebruiken.

Receptie

Welke tijden is de receptie geopend en hoe bereikbaar?

In het hoofdgebouw zijn restaurant Vista Lago, de minimarkt en de receptie geïntegreerd.

De receptie is 7 dagen per week van 9-17.30 geopend, aankomst en vertrek buiten deze tijden is eveneens mogelijk.

De receptie is bereikbaar via ons centrale telefoonnummer (zie ook de website www.haciendaelsueno.nl).

Minimarkt op locatie

Wat zijn de openingstijden en is er dagelijks vers brood? Of moet dat vooraf worden besteld?

Als het hoofdgebouw geopend is, is de minimarkt dat ook. Er is een vers brood voorziening, maar wij vragen wel om dat te bestellen via de Hacienda el Sueño App of tijdig ter plaatse (restaurant of receptie).

Inventaris

Wat zit er in elk appartement? Van servies tot Smart TV?

Er is een inventarislijst beschikbaar.

Dekbedden Maatvoering?

140x200 cm, kussens 60x70 cm

Beddengoed, dekbedovertreksets, lakens en slopen zijn bij de receptie te huur en gestandaardiseerd met het oog op verhuur. Hand- en theedoeken, badlakens, strandlakens, etc., idem.

Jaarlijkse gemeentelijke kosten

Waarop moeten wij rekenen?

De gemeente berekent IBI (belasting op onroerend goed) en Basura (afvalstoffenheffing). De exacte bedragen volgen naar verwachting rond de zomer aan de hand van de de kadastrale inschrijvingen, maar wordt nu geschat op respectievelijk 450 en 70 euro per jaar.

Kunnen wij post ontvangen?

Jazeker, de post wordt bezorgd bij onze receptie en wordt daar bewaard.